« takaisin

Vastuu Groupin vuosi 2021 – roppakaupalla asiakasarvoa

08.2.2022

Vastuu Groupin vuosi 2021 – roppakaupalla asiakasarvoa

Meillä Vastuu Groupilla tehdään tuotekehityksessä paljon. Ylläpidettävää on melkoisesti ja asiakkaita palveluita käyttämässä huima määrä. Kohtaamme päivittäin useista eri lähteistä tulevia parannus-, kehitys- ja korjaustarpeita: suoraan asiakkailta tulleita, lakisääteisiä muutoksia, teknologian kehityksen vaatimuksia. Osa helpottaa omaa toimintaamme ja osa on aivan uusia ideoita, joita kukaan ei ole ehkä keksinyt vielä edes toivoa.

Tämän kaiken keskellä olisi helppo päätyä häsläämään pää kolmantena jalkana. Olemme kuitenkin panostaneet siihen, että oppisimme keskittymään vain muutamaan teemaan kerrallaan. Onko kaikki täydellistä? Ei, mutta yritämme parhaamme.

Monta asiaa olemme kuitenkin saaneet myös viime vuoden aikana asiakkaille näkyväksi saakka. Viime vuotta leimasi erityisesti asioista luopuminen, tietojen ajan tasalla pitäminen, Luotettava Kumppani -asi­akkaiden ilahduttaminen ja MyDataShare-palvelun nousukiito.

Fokusta paremman asiakaskokemuksen puolesta

Maaliskuussa sanoimme vuoden ensimmäiset hyvästit, kun poistimme Ilmoita- ja Työmaarekisteri-palveluiden osoitteista veronumero.fi-etuliitteet. Etkö edes huomannut muutosta? Se on vain hyvä! Vähensimme samalla ylläpitämiemme järjestelmien määrää, joten tietoturvasi kannalta tämä oli erityisen hyvä päivitys.

Kesä- ja lokakuussa poistimme käytöstä muutamia toimintoja, joita oli siihen asti käytetty Ilmoita-palvelun kautta: ensimmäisenä ePerehdytys- ja eKosteus -palveluiden tilaukset siirtyivät RATEKOn verkkokauppaan.

Uudistus aiheutti melkoisia muutoksia opittuun tapaan tilata ePerehdytys-koulutuksia ja jopa koulutukseen kirjautumiseen. Tämä oli kuitenkin ollut suunnitteilla jo tovin. Koulutuksia tarjoavan RATEKOn tarkoituksena oli pidemmän aikaa perustaa oma verkkokauppa. Ennen kuin siitä tuli totta, toimi Ilmoita-palvelu työntekijäluetteloineen väliaikaisena tilauspaikkana.

Kesäkuussa suljimme myös vähällä käytöllä olleen lähetettyjen työntekijöiden ilmoituksiin keskittyneen palvelun. Syyskuussa viimeistelimme niin ikään lähetettyihin työntekijöihin liittyvän tiedonkeruun, kun poistimme mahdollisuuden lisätä työntekijän tietoihin lähetetyn työntekijän todistuksen. Muutokset auttavat meitä kaikkia keskittymään Ilmoita-palvelussa olennaiseen – muissa palveluissamme käytettäviin työntekijöiden tietoihin.

Elokuun lopussa Työmaarekisterin käyttäjät pääsivät opettelemaan uusia juttuja, kun Katso-palvelu suljettiin. Onneksi siirtymäaikaa oli ollut ihan mukavasti, sillä Katso-palvelunhan oli tarkoitus sulkeutua jo vuoden 2020 lopussa. Katso-tunnisteita käytettiin Työmaarekisterissä urakka- ja työntekijäraporttien lähettämiseen ja tätä nykyä lähettäminen tapahtuu yrityksen tietoihin tallennettavan varmenteen avulla.

Ajantasaisempaa tietoa yrityksistä ja työntekijöistä

Ajantasainen asiakasdata otti harppauksen eteenpäin toukokuussa, kun yritystileille saatiin käyttöön automaattinen osoitetietojen päivitys. Tämän myötä yritystilien postiosoitteita pidetään ajan tasalla YTJ:ltä saatavien tietojen perusteella. Toisin sanoen – jos meiltä lähetetään kirjepostia, löytää se tiensä oikeaan osoitteeseen.

Elokuussa toiminta työmaan porteilla muuttui, kun suljetuilta Valttikorteilta palautettavia tietoja rajattiin. Suljetuilta Valttikorteilta ei enää palauteta henkilötietoja, vaan ainoastaan tieto siitä, että kortti on suljettu.

Toukokuussa Taitorekisterin verifioidut pätevyydet tuotiin näkyviin Zeckitiin. Taitorekisteriä käyttävä yritys saa enemmän näkyvyyttä työntekijöidensä osaamiselle. Kuluttaja-asiakkaat taas voivat tehdä laajempia hakuja ja saavat hakemistaan yrityksistä enemmän tietoa.

Roppakaupalla uudistuksia Luotettava Kumppani -asiakkaiden iloksi

Luotettava Kumppani -asiakkaiden työterveyshuoltotietojen käsittelyyn saatiin uudistuksia sekä kesä- että marraskuussa. Kesäkuun päättyessä saimme lisättyä suoraan Finla Työterveydeltä saamamme työterveyshuoltosopimukset ensimmäistä kertaa Luotettava Kumppani -raporteille!

Lakisääteisiä työterveyshuoltotietoja saadaan tätä nykyä suoraan jo kymmeneltä työterveyshuollon toimijalta.

Marraskuussa taas helpottui arki niiltä asiakkailtamme, joiden työterveys on järjestetty useammassa paikassa – myös he saavat vahvistettua työterveyshuollon tiedot suoraan päivityslinkkimme kautta. Tällaiset päivitykset auttavat asiakkaita aina myös välillisesti. Kun asiakaspalvelumme ei ole käsittelemässä sähköpostilla lähetettyjä vahvistuksia yksitellen, saamme käsiteltyä muut yhteydenottonne nopeammin.

Luotettava Kumppani -asiakkaita pääsimme auttamaan myös vastuuvakuutusasioissa, kun saimme lokakuussa vakuutusyhtiö Protectorin mukaan sähköiseen tiedonvaihtoon.

HUOM. Jos kaipaat muistinvirkistystä, voit tarkastaa ohjekeskuksestamme, miltä kaikilta vakuutusyhtiöiltä jo saammekaan vastuuvakuutusten tiedot suoraan.

Otamme mielellämme uusia yhteistyökumppaneita mukaan sähköiseen tiedonvaihtoon sekä työterveyshuolto- että vastuuvakuutustiedoista. Käymmekin säännöllisesti neuvotteluja tiedonvaihdosta eri tahojen kanssa.

Ehkä suurimman ilouutisen saimme Luotettava Kumppani -asiakkaillemme – ja toki myös näiden tietoja hakeville – ennen joulua, kun julkaisimme Luotettava Kumppani -raporttien englannin- ja ruotsinkieliset versiot. Muita kuin suomenkielisiä raportteja on kyselty meiltä vuosien varrella jatkuvasti. Viime vuosina ja kuukausina tahti tihentyi huomattavasti, joten olihan nyt jo korkea aikakin!

MyDataShare – omien tietojen asialla

MyDataShare-palvelun kehitys ja käyttöönotto on tapahtunut monelta huomaamattomissa. Kyseessä on MyData-periaatteeseen pohjautuva palvelu, jonka avulla ihmiset voivat hallita paremmin sitä, kuka heidän tietojaan saa hyödyntää.

MyDataSharen osalta olemme edelleen pitkälti kehitys- ja pilottivaiheessa, jonka aikana suuri yleisö ei vielä pääse näkemään valmiin palvelun tuomia hyötyjä. Saavutimme kuitenkin monta merkittävää virstanpylvästä palvelun osalta, tässä niistä muutama:

Pilottiasiakkaita:

Oriolan OmaNucala-potilastukipalvelu otti käyttöönsä tammikuussa MyDataSharen uuden version.

Arbetsförmedlingen (eli Ruotsissa TE-toimistoa vastaava taho) teki toukokuussa pilotin työllistymispalvelusta käyttäen MyDataShare-suostumuksia ja -työkaluja ja yhteistyö jatkuu tänäkin vuonna.

Työskentelimme lähes koko vuoden Helsingin kanssa kaupunkilaisten ja kaupungin palveluiden ”mydataistamiseksi”. Kehitystyön tulokset eivät ole vielä julkisessa tuotantokäytössä. Pääset lukemaan täältä tarkemmin, miksi Helsingin kaupunki pitää MyData-ajatuksen mukaista kehitystä tärkeänä.

Yhteisen toiminnan edistämistä:

Kesäkuussa MyDataShare julkaisi avoimen lähdekoodin tiedonluvitusportin, eli Access Gatewayn, helpottamaan tietolähteiden ”mydataistamista” sekä määrittelydokumentin tietolähteiden hallitusta yhteiskäytöstä eri MyData-operaattoreiden välillä.

Syyskuussa MyDataShare auditoitiin käytettävyyden osalta – ensimmäisenä Vastuu Groupin palveluna! Lompakko-palvelu on nyt varmistettu täysin käyttökelpoiseksi esimerkiksi ruudunlukijakäytössä. Marraskuussa MyDataShare julkaisi avoimen demon, jossa luvitusta esitellään kolmen eri käyttötapauksen avulla (hyödyntäen suostumusta ja lakisääteistä velvoitetta tiedon käyttöperusteina).

MyDataShare sai myös vuoden aikana monta palkintoa:

MyData sai myös jatkoa vuoden 2020 operaattorisertifioinnille vuonna 2021.

 

Tästä on hyvä jatkaa! Näiden kaikkien julkaistujen ominaisuuksien lisäksi olemme tehneet taustalla jatkuvaa kehitystyötä, jonka tulokset saadaan asiakkaidemme käyttöön tämän vuoden aikana.

Vuonna 2022 jatkamme siis vähintään yhtä kovalla tahdilla.

 

Haluatko tietää lisää siitä, miten meillä työskennellään ja tehdään asioita? Tutustu siinä tapauksessa yrityskulttuuristamme kertoviin postauksiin täällä


Lue lisää aiheesta