Vastuu Aamu – Pk-yritysten vastuullisuus 2025
Vastuullisuus ei muutu kilpailukyvyksi, ellei se välity asiakkaalle
Toinen Vastuu Groupin järjestämä Vastuu Aamu -tapahtuma kokosi pk-yritysten, elinkeinoelämän ja julkisen sektorin asiantuntijat keskustelemaan siitä, miten suomalaiset yritykset voivat tehdä vastuullisuudestaan näkyvää ja millaista tukea ne siihen tarvitsevat. Tilaisuudessa julkistettiin tuoreet tulokset Vastuu Groupin yhdessä nSightin kanssa toteuttamasta tutkimuksesta ”Pk-yritysten vastuullisuus 2025”.
Aamun aloitti Anna Sirkiä (nSight Oy) esittelemällä tutkimuksen keskeiset havainnot. Tutkimus paljastaa suomalaisten pk-yritysten piilovastuullisuuden: 84 % yrityksistä pitää vastuullisuutta tärkeänä, mutta ainoastaan 19 % raportoi siitä. Raportoinnin ja näkyvyyden puute estää vastuullisuutta muuttumasta todelliseksi kilpailueduksi, mikä näkyy erityisesti pienissä yrityksissä.
Ensimmäisessä paneelissa Anna Sirkiä (nSight Oy), Kimmo Lipponen (FIBS ry) ja Pekka Vanne (Vastuu Group) keskustelivat tutkimustuloksista ja siitä, mitä pk-yritysten todellisuus kertoo vastuullisuudesta. Tämän jälkeen Linda Piirto (UN Global Compact Network Finland) avasi keynote-puheenvuorossaan EU:n kestävyyssääntelyn murrosta ja sen vaikutuksia pk-yrityksille.
Toisessa paneelikeskustelussa pohdittiin, miten vastuullisuus tehdään näkyväksi ja jaettiin konkreettisia vinkkejä ja kokemuksia. Keskustelijoina olivat Janne Järvinen (DNY Finland Oy – Helsinki Shipyard), Olli Miettinen (Remeo) ja Antti Turunen (Suomen Yrittäjät).
Tilaisuus tarjosi myös runsaasti mahdollisuuksia verkostoitumiseen ja ajatustenvaihtoon muiden vastuullisen liiketoiminnan asiantuntijoiden kanssa.