Globaalit MyData-operaattorit järjestäytyivät ja toiminnalle luotiin periaatteet

MyData Globalin alla toimiva operaattorityöryhmä ja Vastuu Group ovat julkaisseet kaksi MyDataan pureutuvaa julkaisua, joissa valotetaan MyData ideologiaa ja mahdollisuuksia. MyData-konsepti kehitettiin Suomessa edistämään henkilötietojen eettistä käyttöä. Sen keskiössä on erityisesti henkilötietojen hyödyntämisen toimintamallit, ajan tasalla oleva lainsäädäntö sekä toimiva ja reilu tietoyhteiskunta. MyData-periaatteen ympärille on muodostunut laaja kansainvälinen asiantuntijayhteisö ja Suomessa päämajaansa pitävä MyData Global -järjestö. Vastuu Group on yksi operaattorityöryhmän toimeenpanijoista.

Suomen ensimmäisen MyData-operaattorin Vastuu Groupin Empowering sustainable and human-centric innovations! -julkaisu käsittelee MyData-operaattorin tarvetta ja kestävien ja ihmislähtöisten innovaatioiden luomista. Julkaisu esittelee syvällisemmin ihmiskeskeisen datan käsittelyä ja hyödyntämistä läpinäkyvästi yhteistyöverkostoissa. MyData Globalin ja Vastuu Groupin julkaisut ovat osa tärkeää pohjatyötä reilun ihmiskeskeisen datatalouden saavuttamiseksi.

“Ihmiskeskeinen datatalous on entistä merkittävämmässä roolissa sähköisissä palveluissa. Luotettava, läpinäkyvä ja yksilöitä kunnioittava palvelukehitys mahdollistaa eettisen datankäsittelyn ja kestävän liiketoiminnan. Tämä näkyy esimerkiksi lääketieteellisen tutkimuksen prosesseissa ja yksilöiden tietosuojassa”, sanoo Vastuu Groupin varatoimitusjohtaja ja MyData Globalin toiminnassa aktiivisesti mukana oleva Mika Huhtamäki.

Valoa MyData Operaattori -periaatteen ylle

MyData Globalin tuore, kansainvälisessä yhteistyössä lähes 50 dataoperaattorin kanssa tehty, “Understanding MyData Operators” -julkaisu avaa laajemmin koko MyData Operaattori -periaatetta. MyData-operaattorit ovat toimijoita, jotka siirtävät ihmisten henkilötietoja teknologianeutraalisti ja tietosuojaa kunnioittaen. MyData Globalin tavoitteena on luoda MyDatan ympärille maailmanlaajuinen verkosto sekä yhtenäiset hallintomallit. Julkaisu luo kansainvälisille operaattoreille yhteisen kielen ja määrittelee yhteentoimivuuden vähimmäisvaatimukset.

"Olemme todella ylpeitä, että MyData Global ollut edesauttamassa tätä virstanpylvästä", sanoo MyData Globalin toimitusjohtaja Teemu Ropponen. ”Kaikki tieto, mitä alan asiantuntijat ovat keränneet asiakirjaan, myös näinä vaikeina aikoina, on vaikuttavaa. Julkaisun avulla pystymme todella toteuttamaan toimenpiteet, joilla saamme nopeasti luotua globaalin yhteiskunnan missä ihmiskeskeinen lähestymistapa henkilötietoihin on normi."

Vastuu Groupin julkaisun löydät täältä: https://www.muntiedot.fi/en/whitepaper

MyData Globalin julkaisun löydät täältä: https://mydata.org/operators/

Lisätietoja:

Mika Huhtamäki

Varatoimitusjohtaja, Deputy CEO

Vastuu Group Oy

mika.huhtamaki@vastuugroup.fi

+358 40 061 6253

Vastuu Group tuottaa palveluita luottamuksen lisäämiseen toimijoiden välillä. Yritys poistaa keinotekoiset rajat maiden, toimialojen ja eri tahojen väliltä sekä rakentaa toimivampaa tietoyhteiskuntaa luotettavan ja yksityisyyttä kunnioittavan datan avulla. Muntiedot.fi on Vastuu Groupin MyData-operaattoripalvelu ihmiskeskeiseen tiedonhallintaan.