Skip to content
Tjänster keyboard_arrow_down
Om oss keyboard_arrow_down
Samarbete keyboard_arrow_down

Ändringar av de allmänna tjänstevillkoren

De allmänna tjänstevillkoren, villkoren för behandling av personuppgifter och de särskilda villkoren för tjänster uppdateras.

Vastuu Group har gjort ändringar i strukturen och innehållet i tjänstevillkoren. Syftet är att göra villkoren lättare för kunderna att läsa och förstå.

Följande viktiga ändringar har gjorts i tjänstevillkoren:

Allmänna tjänstevillkor

Tidigare klausul

Ny klausul

Ändring

 

2.5-2.6

-

Borttaget som onödigt.

3.3

3.2

Villkor avseende fastställande av innehållet i kundens beställning flyttade till ett nytt avsnitt.

3.4, 3.5, 7.2, 14.7

7

Ändringar av tjänster, priser och villkor samt kundens uppsägningsrätt i samband med dessa har sammanställts i samma avsnitt.

t.ex. 3.6, 5, 6

5

Kundens viktigaste skyldigheter sammanfattas i samma avsnitt.

8.2-8.7

4

Villkoren för kundens rätt att använda tjänsten och kundens data har flyttats till ett separat avsnitt.

-

6.2, 6.3

Hänsyn har tagits till prismodeller där en ökning av kundens användning under avtalsperioden automatiskt leder till en övergång till nästa prisnivå, samt alternativa faktureringsperioder.

8 och 9

10 och 11

Villkor avseende immateriella rättigheter och intrång i dessa har flyttats till nya avsnitt.

10.4–10.7

-

Borttaget (behandlas i andra avsnitt).

11.1–11.3

9.1

Förfinad beskrivning av leverantörens informationssäkerhet med hänvisning till Vastuu Groups ISO 27001-certifierade informationssäkerhetshanteringssystem.

6.2-6.4, 7.8

13

Bestämmelser om missbruk av tjänsten och begränsningar av användningen har flyttats till ett nytt avsnitt.

14.2

15 .3

Avsnittet om marknadsföringstillstånd har förtydligats så att leverantören alltid begär kundens tillstånd separat.

-

15.6

Ett förtydligande har lagts till om att tjänsterna inte är avsedda att användas för att stödja kritiska eller viktiga funktioner i enlighet med DORA-förordningen (EU 2022/2554).

15

16.1

Avtalstiden för tjänsterna kommer hädanefter att vara ett år och förnyas automatiskt om inte avtalet sägs upp.

-

16.2, 16.3

Villkor har lagts till avseende uppsägning av avtalet under särskilda omständigheter: kostnadsfri provperiod och tilläggsmoduler till tjänsten.

15.3

16.5

Leverantörens särskilda uppsägningsrätt har lagts till i situationer där kunden inte betalar sina räkningar, använder tjänstens innehåll i strid med nyttjanderätten eller är föremål för sanktioner.

11.6, 11.7

17

Lagt till mer detaljerade bestämmelser om leverantörens skyldighet att bistå vid upphörande av avtalet och villkoren för radering av kunddata.

 

Villkor för behandling av personuppgifter

Tidigare klausul

Ny klausul

Förändring

 

3.3

2.3

Mer detaljerad beskrivning av behandlingsaktiviteter.

 

5.3

4.3

Lägg till hänvisning till den beskrivning som leverantören har på sin kundportal om tekniska och organisatoriska åtgärder för skydd av personuppgifter, samt leverantörens åtagande att alltid upprätthålla minst den skyddsnivå som gällde vid avtalets ingående.

 

8.2

7.2

Lägg till hänvisning till listan över underleverantörer som leverantören upprätthåller på sin kundportal.

 

Särskilda villkor

Tidigare klausul

Ny klausul

Ändring

Särskilda villkor för alla tjänster

 

 

Förtydliganden avseende definitionen av kunddata, kundens nyttjanderätt och radering av kunddata vid avtalets upphörande.

Särskilda villkor för företagskonton

 

 

Särskilda villkor för företagskonton har tagits bort helt. Kunderna kan nu hantera sina tjänster och användare i leverantörens kundportal.

Valtti+ särskilda villkor

-

3.5

Leverantören kan nu visa Valttikortti-kortinnehavaren sina utbildnings- och kvalifikationsuppgifter från kundens Valtti+-tjänst i kortinnehavartjänsten.

Särskilda villkor för Valttikortti ID-kort

-

11.3

Det har klargjorts att anställningsförhållanden relaterade till Valttikortti ID-kort version 1.0 fortfarande måste bekräftas var 24:e månad. Skatteförvaltningens nya bekräftelsepraxis gäller endast Valttikortti ID-kort version 2.0.

Byggplatsregister, Valtti+ Inspektör och Huvudentreprenörers Applikationsgränsnitt

 

 

De särskilda villkoren för dessa tjänster har sammanförts och det har klargjorts att dessa särskilda villkor gäller för användningen av applikationsgränssnitten Valttikortti Kortlagring och Person API.

Särskilda villkor för Luotettava Kumppani (Pålitliga Partner)

 

 

Tjänsten Luotettava Kumppani (Pålitliga Partner) har fått samma villkor som andra Trust Services, och särskilda villkor har skapats för tjänsten. Ändringen ersätter alla tidigare villkor för tjänsten Luotettava Kumppani (Pålitliga Partner). Ändringen påverkar inte tjänstens datainnehåll eller fullmakter.

Särskilda villkor för företagsinformationstjänster

 

 

Kombinerade särskilda villkor för tjänsterna Valvoja, Rapport PRO och Företagssök.

 

De ändrade tjänstevillkoren har publicerats och kan läsas här. De ändrade tjänstevillkoren kommer att gälla för alla Trust Services från och med den 28 januari 2026.