« takaisin

Yrittäjä – löytävätkö asiakkaasi sinut helposti verkosta?

Kun lukee yrityksien näkyvyydestä ja löydettävyydestä, saa helposti sen kuvan, että näkyvyyden rakentaminen on vaikeaa. Kaiken maailman hakukoneoptimoinnin, sosiaalisen median ja verkkoviestintästrategioiden seassa voi olla vaikeaa luovia. Ei hätää, sillä yrityksen näkyvyyttä voi parantaa myös yksinkertaisilla keinoilla. Tässä muutama vinkki, joilla voit lähteä lisäämään yrityksesi näkyvyyttä verkossa.

Yrittäjä – löytävätkö asiakkaasi sinut helposti verkosta?

Panosta yrityksesi kotisivuihin

Kun asiakas vierailee kotisivuillasi, pitäisi hänelle selvitä ensisilmäyksellä, mitä yrityksesi tekee. Tarkista, että tuot yrityksesi ydinosaamisen selkeästi esille sivuilla. Toinen yhtä tärkeä asia kotisivuilla ovat yhteystiedot. Niiden täytyy aina olla ajan tasalla ja helposti löydettävissä. Kerro missä yrityksesi sijaitsee, millä alueella toimit ja miten sinuun saa yhteyttä. Kerro myös, milloin ja miten olet parhaiten tavoitettavissa, niin madallat asiakkaidesi kynnystä ottaa sinuun yhteyttä.

Kuvat ovat tärkeä osa verkkosivuja. Kannattaa kuitenkin lisätä vain yrityksellisesi toiminnalle oleellisia kuvia, esimerkiksi kuvia käyttämästäsi kalustosta, toimitiloista tai henkilöstöstä. Esittele sivuilla myös onnistuneita projekteja ja referenssejä – muiden suosittelut tuovat esille yrityksesi luotettavuutta.

Ota monikanavaisuus haltuun

Yrityksen kotisivujen lisäksi kannattaa käyttää myös jotakin muuta kanavaa yrityksesi toiminnasta viestimiseen. Kun yrityksesi näkyy monella eri sivustolla, se nousee hakukoneiden tuloksissa paremmin esiin. Tähän kuuluvat sosiaalisen median kanavat, erilaiset arviointipalvelut ja yrityshaut. Keskity muutamaan asiakkaillesi oleelliseen kanavaan. Panosta niissä laadukkaaseen sisältöön ja pyri julkaisemaan erilaista sisältöä säännöllisesti.

Jos kaipaat ideoita sisältöön, selaa muiden yritysten sivustoja. Etsi yrityksiä, jotka mielestäsi hyödyntävät eri kanavia hyvin markkinoinnissaan ja mieti samalla, miten voisit hyödyntää muiden yritysten julkaisuja omissa kanavissasi. Voit esimerkiksi jakaa muiden kiinnostavia julkaisuja omissa sosiaalisen median kanavissasi, kun koet, että asiakkaasi voisivat hyötyä niistä. Lisää vinkkejä somemarkkinointiin löydät Lauran kirjoituksesta.

Yhtenevät tiedot kaikkialla

Muista pitää yrityksesi tiedot ajan tasalla kaikkialla verkossa. Tähän lukeutuvat omien kotisivujen ja sosiaalisen median lisäksi muun muassa erilaiset karttapalvelut ja yrityshaut. Kun tiedot yrityksestäsi täsmäävät kaikkialla verkossa, hakukoneet ymmärtävät yrityksesi toimintaa paremmin ja yrityksesi löydettävyys paranee. Helpotat samalla asiakkaidesi elämää, koska he saavat aina oikeat yhteystiedot riippumatta siitä, mistä he hakevat tiedon.

Yrityksesi tunnettuus verkossa

Mitä enemmän mainintoja yrityksestäsi on eri sivustoilla, sen parempi on yrityksesi näkyvyys verkossa. Tartu tilaisuuksiin, joissa yrityksellesi tarjotaan lisää näkyvyyttä – artikkeleista, blogipostauksiin ja sosiaalisen median kirjoituksiin. Jaa aktiivisesti muiden sisältöä ja linkitä sivustoille, joilta yrityksesi löytyy. Mieti voisitko tehdä yhteistyötä­ jonkun toisen yrityksen kanssa? Yhteistyökumppanin verkoston kautta lisäät näkyvyyttäsi ja tavoitat laajemman yleisön.

Pyydä lupaa asiakkailtasi käyttää heitä referensseinä ja suosittele myös itse hyväksi toteamiasi yrityksiä. Suosituksilla on painoarvoa asiakkaiden ostopäätöksissä. Anna asiakkaillesi lisäksi mahdollisuus arvioida yrityksesi. Mitä enemmän yrityksestäsi kirjoitetaan, sitä paremmin sinut löydetään. Asiakasarvioinnit ovat tärkeitä asiakkaidenkin näkökulmasta, kun he etsivät omiin tarpeisiinsa sopivaa yritystä ja haluavat lukea muiden kokemuksia yrityksen toiminnasta.

Lue myös, kuinka keräät asiakaspalautteita näppärästi suoraan yrityksesi  kotisivuilta.


Lue lisää aiheesta