Kiinteistö- ja rakennusalan digi-innovaatiolle yli 10 miljoonan euron rahoitus

05.12.2018
Lehdistötiedote 3.12.2018
Platform of Trust on yksi kiinteistö- ja rakennusalan kärkihankkeista, jonka keskiössä on data-alusta ja sitä yhdessä kehittävä ekosysteemi. Hankkeen tavoitteena on luoda parempaa rakennettua ympäristöä luotettavan datan avulla sekä mahdollistaa alustatalouden vientiteollisuutta 1,3 miljardin euron arvosta vuoteen 2023 mennessä.

Suomen kiinteistö- ja rakennusalasta (KIRA-ala) on digitalisaation myötä syntymässä maailmanluokan innovaatiokeskittymä. Sen yksi keskeinen mahdollistaja on Platform of Trust -alusta ja ekosysteemi, joka synnyttää luottamuksen datan käsittelyyn ja mahdollistaa esimerkiksi tekoälyn tehokkaan hyödyntämisen rakennetussa ympäristössä. Alustaa kehitetään parhaillaan piloteissa ja se julkaistaan laajemmin markkinoille vuoden 2019 aikana.

"Ekosysteemissä on mukana suuri joukko merkittäviä kiinteistö- ja rakennusalan toimijoita, palveluntarjoajia, sovelluskehittäjiä ja tutkimuskumppaneita, jotka myös ohjaavat alustan kehittämistä", kertoo Platform of Trustia operoivan Suomen Tilaajavastuun toimitusjohtaja Lars Albäck.

Business Finland on juuri myöntänyt Platform of Trustille viiden miljoonan euron kasvumoottorirahoituksen alustan kansainväliseen kehittämiseen. Lähitulevaisuudessa alustaa laajennetaan kattamaan kaikki rakennettuun ympäristöön liittyvät toimialat, kuten energia, finanssi, liikkuminen, terveys ja hyvinvointi.

"Platform of Trust on data-alusta, jonka kautta dataa voidaan jakaa tehokkaasti. Alusta tuo luottamuksen dataan ja sen käsittelyyn. Kun data virtaa, sen päälle syntyy enemmän liiketoimintaa. Alustan päälle ollaan rakentamassa rakennetun ympäristön älypalveluiden ja datan markkinapaikkaa yhdessä useiden eri maiden kanssa", kertoo Albäck.

Suomen Tilaajavastuun omistajat ja alan järjestöt haluavat omalla panostuksellaan varmistaa alan nopean kehityksen ja ovat siksi investoimassa alustaan sekä ekosysteemiin yhteensä myös toiset 5 miljoonaa euroa. Yhteensä Platform of Trustin rahoitus on tällä hetkellä yli 10 miljoonaa euroa.

"Kiinteistöala Suomessa on ottamassa isoa digiloikkaa yhdessä kehitettävän data-alustan avulla. Suurin vaikuttavuus syntyy, kun saamme yhteisönä datan pois siiloista ja käyttöön", toteaa ohjausryhmän puheenjohtajana sekä Kojamo Oyj:n kehitysjohtajana työskentelevä Teemu Suila.

Business Finlandin Kasvumoottori-ohjelma on tarkoitettu yli miljardin euron uuteen liiketoimintaan tähtääville yhteistyöverkostoille. Uudenlaisilla yritysten, tutkimusorganisaatioiden ja julkisten toimijoiden kumppanuusmalleilla tavoitellaan ratkaisuja globaaleihin markkinamurroksiin ja uusia kasvuohjelmia maahamme. Rahoitusta jaettiin 2018 yhteensä liki 30 miljoonaa euroa.

Lisätietoja:
Lars Albäck, Suomen Tilaajavastuu, toimitusjohtaja