« takaisin etusivulle

Yritystili neljälle kielelle – helppo nakki?

11.4.2017

yritystili.png

Aiemmissa blogipostauksissamme kirjoitimme yritystilimme uudesta ilmeestä ja sen mukanaan tuomista uusista, käyttöä helpottavista toiminnallisuuksista.

Yksi suurimmista muutoksista aiempaan verrattuna on se, että julkaisemme yritystilin neljällä kielellä: englanniksi, ruotsiksi, suomeksi ja viroksi. Vaikka yritystilimme onkin saatavilla neljällä kielellä, varsinaisia palveluitamme kuten Valvojaa tai Työmaarekisteriä ei ole vielä tässä yhteydessä käännetty sen enempää kuin ennenkään. Yritystili ohjaa käyttäjän vanhoihin tuttuihin palveluihimme, joita uudistamme vähitellen vuosien 2017 ja 2018 aikana. Uudistusten tekeminen useissa vaiheissa on yksi niistä kompromisseista, joita olemme joutuneet matkallamme tekemään. Kaikkea emme pysty päivittämään kerralla, vaan palvelu-uudistus kokonaisuudessaan tapahtuu vähitellen.

Palvelu-uudistuksen suunnitteleminen ja yritystilin luominen on ollut pitkä matka, joka on välillä taittunut joutuisasti, välillä hitaasti. Uuden luominen on vaatinut valtavan määrän työtunteja, suunnittelemista ja kehittämistä. Yksi työvaihe on ollut käyttöliittymän tekstien kääntäminen neljälle eri kielelle.

Mennä kirkkoon vaiko sittenkin palveluun?

Erilaisten kieliversioiden tekeminen on ollut myös työvaiheista se, joka on aiheuttanut eniten naurunhörähdyksiä. Englanninkielisiä versioita on ensin käännetty pikaisesti ja välillä koneellisesti, jotta käyttöliittymän toiminnallisuuksista saisi jonkinlaisen kuvan ja jotta olisi jotain, mitä lähteä hiomaan ja kehittämään.

 

mennä-kirkkoon.pngKonekäännökset ovat tuottaneet välillä varsin kummallisia tuloksia. Go to service on muuttunut palveluun siirtymisen sijasta kirkkoon menemiseksi tai omien tietojen päivittäminen muuttunut ei enempään tai vähempään kuin muotoon sinun yksityiskohtasi.

sinun-yksityiskohtasi.png

 

Älkää kuitenkaan huoliko: lopulliset versiot on käynyt läpi ja korjannut koneen sijasta ihminen. Niin hauskoja kuin koneiden kääntämät käyttöliittymät ovatkin, palveluiden käytettävyyden on kuitenkin oltava etusijalla.

Yritystilin tekeminen neljällä kielellä on osoitus siitä, että palvelu-uudistuksemme on pitkä matka, joka on vasta alussa: Laura vertasi kirjoituksessaan matkaamme palapelin kokoamiseen. Uudistuksen ytimenä on halu palvella asiakkaitamme entistä paremmin, tehdä palveluistamme looginen kokonaisuus ja parantaa niiden käytettävyyttä – neljällä eri kielellä.


Lue lisää aiheesta