Blogi | Vastuu Group

Vastuullisuus ei muutu kilpailueduksi, ellei se välity asiakkaalle

Kirjoittanut Vastuu Group | 18.12.2025

Vastuullisuus ei ole enää pelkkä kilpailuvaltti – se on edellytys liiketoiminnalle. Sidosryhmät odottavat tekoja ja läpinäkyvyyttä, mutta raportointi voi tuntua työläältä. Uusi Luotettava Kumppani® -Kestävyysraportti helpottaa ESG-datan keräämistä, jotta pk-yritykset säilyisivät kilpailukykyisinä ja viestisivät vaikuttavasti työstään.

Raportointi vie aikaa, mutta sen ei tarvitse olla raskasta

Yritysten vastuullisuustyössä juhlapuheiden aika on ohi. Sanojen sijaan sidosryhmät, asiakkaat ja rahoittajat edellyttävät konkreettisia tekoja ja läpinäkyviä arvoketjuja. Samaan aikaan vastuullisuuteen liittyvä raportointi vie runsaasti aikaa ja resursseja, jotka etenkin pienemmissä yrityksissä ovat kortilla.

Näin ei kuitenkaan tarvitse olla.

Vastuu Groupin vastikään lanseeraama Luotettava Kumppani® -Kestävyysraportti on ensisijaisesti pk-yrityksille suunnattu väline ESG-raportointiin. Sen avulla yritykset saavat siis kerättyä ympäristöön, sosiaaliseen vastuuseen ja hyvään hallintotapaan liittyvän datan selkeäksi raportiksi ilman ylimääräistä työtä.

“Raportti helpottaa kestävyysdatan keräämistä ja jakamista ja tukee yrityksiä toimimaan entistä läpinäkyvämmin. Se tarjoaa strukturoidun lähestymistavan monimutkaiseen aihepiiriin”, sanoo Vastuu Groupin kasvujohtaja Aleksi Hellman. Palvelu skaalautuu myös suurempien organisaatioiden käyttöön.

Vaikka lakisääteinen raportointivelvoite koskee vain rajattua joukkoa suuria suomalaisia yrityksiä, niiden arvoketjuihin kuuluvien pk-yritysten on pystyttävä keräämään ja dokumentoimaan ESG-tietoa. Tällaiset toimitus- ja alihankintaketjut ovat houkuttelevia, sillä ne tarjoavat parhaimmillaan ennustettavuutta, pitkäaikaista liiketoimintaa ja pääsyn laajempiin kilpailutuksiin.

Raportointikuilu voi sulkea ovia – riskit ja mahdollisuudet

“Kun suuret yritykset alkavat kerätä dataa alihankintaketjustaan, kestävyysraportti auttaa kaikkia toimittajie tuottamaan tietoa yhdenmukaisessa ja helposti tulkittavassa muodossa”, sanoo Vastuu Groupin markkinointi- ja viestintäjohtaja Netta Paavoseppä.

Luotettava Kumppani® -Kestävyysraportti noudattaa VSME-standardia eli vapaaehtoista raportointikehystä listaamattomille pk-yrityksille. Kilpailukyvyn näkökulmasta raportoinnin vapaaehtoisuus tuo pk-yrityksille niin riskejä kuin mahdollisuuksia. Aloitetaan riskeistä.

Vastuu Groupin tuoreen yritysvastuututkimuksen mukaan tilaajat pyytävät alihankkijoiltaan ESG-dataa, mutta kaikki eivät sitä toimita. Kun 33 prosentilta pk-yrityksistä pyydetään dataa, vain 19 vastaa.

“Tutkimuksen mukaan tätä kuilua perustelee esimerkiksi kestävyysraportoinnin epäselvä terminologia ja datan keruun työläys. Raportointikuilu on kuitenkin kurottava umpeen, sillä riski pudota hankintaketjuista ja jäädä kilpailun ulkopuolelle on merkittävä”, Paavoseppä sanoo.

Toisaalta yritykset ovat jo tunnistaneet raportoinnin hyödyt niin oman toiminnan kehittämisessä kuin kilpailijoista erottautumisessa.

“Moni firma haluaa lähtökohtaisesti tehdä asiat vastuullisesti ja läpinäkyvästi. Tässä on mahdollisuus positioitua edelläkävijänä”, Hellman summaa. Valmistautuminen kannattaa myös siltä varalta, että yritys kasvaa ja päätyy siten EU:n raportointivelvoitteiden pariin.

Vastuullisuusviestintä on kilpailukyvyn kulmakivi

Kilpailukykyä, erottautumista ja vastuullisuuteen satsaavaa brändiä vahvistaa luotettava ja uskottava vastuullisuusviestintä. Markkinointi- ja viestintäjohtaja Netta Paavoseppä harmittelee, että arvokasta vastuullisuustyötä jää huomiotta, koska siitä ei uskalleta, ehditä tai osata viestiä.

“Viestintä ja siihen liittyvät tavoitteet tekevät arvokasta työtä näkyväksi. Ne ovat olennainen mittari vastuullisuustyön onnistumiselle”, hän sanoo. Tähän tarpeeseen Luotettava Kumppani -Kestävyysaportti tarjoaa työkaluja.

Raportin voi esimerkiksi ladata selkeänä erillisenä liitteenä, joka on helppo lisätä osaksi tarjouksia, kilpailutuksia tai rahoitushakemusta. Siitä voi myös nostaa konkreettisia vastuullisuustyön teemoja, joiden pohjalta täydentää tai laatia yrityksen viestintä- ja markkinointisuunnitelma. Jos yrityksessä ei ole erillistä viestinnän tai markkinoinnin tiimiä tai allokoitua budjettia, raportti auttaa alkuun.

Yksi työkalu, monta hyötyä – dataa, kehitystä ja näkyvyyttä

Luotettava Kumppani® -Kestävyysraportista on siis moneen: sen avulla voi kehittää datapohjaisesti yrityksen vastuullisuutta, liiketoimintaa ja viestintää. Hellman ja Paavoseppä painottava kuitenkin yhtä asiaa yli muiden – yksikään yritys ei raportoi silkasta raportoinnin ilosta. Asiakkaat ja kilpailutukset voivat edellyttää kestävyysdataa, mutta ennen kaikkea siitä hyötyy yritys itse.

“Raportointi itsessään ei ole vastuullisuustyön pihvi. Sen avulla saa näkyvyyden yrityksen yleiskuvaan, kehittämiskohteisiin ja niin sanottuihin matalalla roikkuviin hedelmiin: strategisiin toimiin, joiden avulla liiketoimintaa voidaan viedä eteenpäin”, Paavoseppä sanoo.

Haluatko tehdä vastuullisuustyöstäsi näkyvää ja vahvistaa kilpailukykyäsi?

👉Tutustu Luotettava Kumppani® -Kestävyysraporttiin ja ota ensimmäinen askel kohti läpinäkyvää, vaikuttavaa viestintää.