« takaisin

Tyssäsikö Työmaarekisteristä raportointi Katso-tunnisteen lopetukseen?

01.9.2021

Tyssäsikö Työmaarekisterin käyttö Katso-tunnisteen lopetukseen

Verohallinnon Katso-tunnisteita on käytetty monen muun asian lisäksi myös raporttien lähettämiseen Työmaarekisteri-palvelustamme. Katso-tunnisteet poistuivat lopullisesti käytöstä elokuun lopussa 2021. Jatkossa raporttien lähettämiseen käytetään uutta tapaa: asiakaskohtaista varmennetta, joka haetaan tulorekisterin asiointipalvelun ja Työmaarekisterin kautta.

Tästä blogista löydät ohjeet, kuinka otat uuden varmenteen käyttöösi ja raporttien lähetys sujuu kuin naulojen naputtelu konsanaan.

Uusi raportointitapa

Syyskuun 2021 alusta lähtien raporttien lähetys Työmaarekisteristä tehdään siis Katso-tunnisteen sijaan asiakaskohtaisen varmenteen avulla. Uuden varmenteen hakuprosessi aloitetaan tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa ja päätetään Työmaarekisterissä syöttämällä palvelusta saatu siirtotunnus ja salasana Työmaarekisteriin. Tulorekisterin sähköisen asiointipalvelun käyttö tapahtuu Suomi.fi-valtuutusten perusteella.

Jotta varmenteen haku onnistuu sutjakkaasti, varmistathan jo etukäteen, että yrityksesi Suomi.fi-valtuutukset ovat kunnossa ja joku yrityksen nimenkirjoitusoikeutetuista pääsee käsittelemään yrityksen tietoja tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa. Lue tarvittavista valtuuksista ja niiden antamisesta tarkemmin tulorekisterin ohjeistuksesta.

Varmenteen haku vaihe vaiheelta

Seuraamalla alla olevaa ohjetta saat uuden varmenteen käyttöösi käden käänteessä. Huomaathan, että haet varmenteen tulorekisteristä, joka on valtion ylläpitämä palvelu. Ohjeemme on tehty tulorekisterin sähköisen asiointipalvelun oman ohjeistuksen pohjalta. Tulorekisterin asiakaspalvelu neuvoo mielellään mahdollisissa ongelmatilanteissa.

1) Hae varmennetta kirjautumalla sisään tulorekisterin sähköiseen asiointipalveluun. Jos sormi meni suuhun jo tässä vaiheessa, löydät täältä video-ohjeen varmenteen/siirtotunnusten hakemiseksi ja täältä tulorekisterin lisäohjeistusta.

2) Valitse "Asioi yrityksen tai organisaation puolesta". Valittavina ovat ne yritykset, joiden tietoja voit hallinnoida Suomi.fi-oikeuksiesi perusteella. Valitse se yritys, jonka raportteja haluat lähettää Työmaarekisteristä. HUOM!. Jos sinulla ei ole yrityksesi nimenkirjoitusoikeutta, joudut nakittamaan varmenteen hakemisen yrityksesi nimenkirjoitusoikeudelliselle henkilölle.

3) Valitse sivun vasemmasta laidasta Asetukset > Tekninen rajapinta ja varmenteet.

4) Valitse edelleen sivun alalaidasta "Hae uutta varmennetta". HUOM! Jos "hae uutta varmennetta" -kohtaa ei näy, ensin tulee valita vaihtoehto rajapintojen käytöstä. Jos et saa varmenteen hakua näkyviin, pyydä apua tulorekisterin asiakaspalvelusta.

5) HUOM! Tärkeä kohta: Valitse varmenteen tyypiksi "palkkatiedon tuottaja Web Service"

6) Merkitse tekniseksi yhteyshenkilöksi henkilö, joka syöttää varmenteen/siirtotunnuksen Työmaarekisteriin. Eli jos syötät tunnuksen itse, merkitse itsesi.

7) Homma on nyt tulorekisterin päässä valmis. Saat siirtotunnuksen turvapostina ilmoittamaasi sähköpostiin ja salasanan ilmoittamaasi puhelinnumeroon.

8) Syötä saamasi siirtotunnus ja salasana Työmaarekisteriin Varmenteiden hallinta -näkymässä. Tee tämä 14 vuorokauden sisällä hakemuksen tekemisestä.

9) Valmista, ja eikun raportoimaan! Työmaarekisteri tallentaa varmenteen yrityksesi käyttöön seuraavan kahden vuoden ajaksi. Työmaarekisteristä lähetettävä raportit lähetetään jatkossa käyttäen yrityksesi varmennetta. Varmenne toimii yrityksesi sähköisenä allekirjoituksena.

Katso tarkemmat ohjeet varmenteen hakemiseen.


Lue lisää aiheesta