« takaisin

Nämä asiat järjestelmäkehittäjä tekee sinua paremmin

06.5.2020

Nämä asiat järjestelmäkehittäjä tekee sinua paremmin

Päädyin ei-teknisellä koulutustaustalla it-alan yritykseen ja lopulta tiiviisti mukaan Vastuu Groupin järjestelmäkehityksen arkeen. ”Ala vei mennessään”, kuten näissä tilanteissa yleensä taidetaan sanoa. Asiakaslähtöisen työn monipuolisuuden ja mielenkiintoisuuden lisäksi tykästyin koodausmaailman ihmisiin, toimintatapoihin ja ajatusmalleihin. Näistä tyypeistä meidän kaikkien kannattaisi ottaa oppia!

Nämä kaksi asiaa järjestelmäkehittäjä todennäköisesti tekee paremmin kuin sinä:

1. Myöntää virheensä

Jos järjestelmässä on virhe, se on sinne jostain päätynyt, eli joku on sen tehnyt. Ihailen todella paljon sitä rauhallista asennetta, jolla järjestelmäkehittäjä nostaa kätensä ylös ja ilmoittaa: ”Mun moka!”.

Mitä tämän virheen myöntämisen jälkeen tapahtuu? Vika korjataan, joko yksin tai jonkun avustuksella. Taustalla oleva ajatusmalli tuntuu olevan se, että tärkeintä ei ole oma ego tai imago vaan toimiva järjestelmä ja tyytyväinen asiakas. Virheisiin ei takerruta eikä niitä muistella – paitsi silloin, kun niistä voidaan oppia. Silloinkin asia irrotetaan henkilöstä ja oppi kirjataan geneerisessä muodossa, vaikkapa best practices -listalle.

2. Katsoo taaksepäin kehittyäkseen

Mitä tehdään, kun projekti tai kahden viikon kehityssprintti päättyy? Retrotaan. Muistelen edelleen vuosia sitten pidettyä palaveria, jossa ensin retrottiin päättynyttä kehityssprinttiä ja sen jälkeen retrottiin sitä retroa, joka lopetettiin puoli minuuttia aiemmin! Seuraavassa retrossa kahden viikon jälkeen olimme jo paljon tehokkaampia.

Retrossa käydään läpi, mitä projektin tai sprintin aikana tapahtui: mikä meni hyvin, mikä huonosti, mitä pitäisi tehdä toisella tavalla. Kun jokin meni hyvin, kuinka varmistetaan, että sama onnistuminen saadaan toistumaan? Kun jokin meni huonosti, miksi ja miten sen voisi tehdä jatkossa paremmin?

Retrot ajavat kehittäjiä jatkuvan kehittämisen ajatusmalliin – aina voi tehdä jotain vähän paremmin. Muutosten ei tarvitse olla suuria, usein ne ovat hyvinkin pieniä. Pääasia on se, että pysähdytään hetkeksi ajattelemaan, mitä tehtiin ja mikä muutos toimintatavassa voisi tehdä arjesta ja työn tekemisestä (ja sitä kautta lopputuloksen laadusta) pikkuisen sulavampaa.

Mitä sinä olet oppinut työskentelystä jonkun toisen alan ihmisen kanssa?


Lue lisää aiheesta