« takaisin

Keskity siihen mitä osaat – 5 hyötyä partneruudesta

Keskity siihen mitä osaat – 5 hyötyä partneruudestaTiesitkö, että Applen Steve Wozniak ja Steve Jobs tapasivat yhteisen ystävän esittelemänä 1970-luvulla? Wozniak rakensi tuolloin tietokonetta, jossa Jobs näki valtavan menestymispotentiaalin. Kun teknisesti lahjakas Steve kehitti ja bisnesvainulla varustettu Steve myi, syntyi partneruus, jonka loppu on historiaa. 

Esimerkki on vanha, mutta se on asian ytimessä: sopivan partnerin avulla voi tehdä asioita, jotka eivät yksin ole mahdollisia. Tuloksen ei tarvitse olla yhtä eeppinen kuin yllä – se voi olla kokonaan uusi palvelu, suuremmat myyntiluvut, tuotteen nopeampi tie markkinoille, uusi jakelukanava tai vaikka pienemmät integraatiokustannukset.  

Kun kaikki alat muuttuvat yhä digitaalisemmiksi, yhteistyö ja verkostoituminen eivät ole enää vain kiva lisä liiketoimintaan, vaan strateginen välttämättömyys. Edelläkävijät ovat niitä, jotka omaksuvat partneruus-ajattelutavan ja hyödyntävät esimerkiksi dataa ja teknologiaa luodakseen uusia asiakaskokemuksia.  

5 hyötyä, jotka saat liiketoimintaasi partneruuden myötä:

  1. Lisää liikevaihtoa ja kasvuaPartnerit ovat osa ekosysteemiä, jonka kautta on mahdollista saada uusia asiakkaita ja jakelukanavia. Se mahdollistaa myös uusien alojen ja jopa uusien maantieteellisten alueiden valloittamisen. MIT:n tutkimus* osoittaa, että digitaalisia ekosysteemejä hyödyntävät yritykset tekevät 32 prosenttia parempaa tulosta ja kasvavat 27 prosenttia toimialansa keskiarvoa nopeammin.
  2. Ketterä kehitys ja nopeat innovaatiotYhteistyö on uusien innovaatioiden ja kehityksen salainen ainesosa. Jos et ole osa ekosysteemiä, pitää yrityksesi tehdä kaikki kehittäminen ja tarvittava teknologia itse. Usein vastassa on kilpailija, jolla on kaikki resurssit ja kanavat käytössään. Ekosysteemin toimijoiden vahvuuksia hyödyntämällä voit tehdä tuotekehitystä ketterästi ja skaalaten. Aiemmin epätodennäköisinä pidetyt ideat ovat nyt  esimerkiksi datan virtaamisen myötä – oikeita mahdollisuuksia. Pienikin toimija voi haastaa jättiläisen.
  3. Säästöt ja kustannustehokkuusKaikkea ei tarvitse tehdä itse eikä pyörää keksiä uudelleen. Säästö voi syntyä yksinkertaisesta asiasta kuten siitä, että tehokkuus lisääntyy, kun yhdistetään erilaisia, jo valmiina olevia tietolähteitä. Kun integraatioiden tarve vähenee, säästyy rahaa ja aikaa  jotka voi käyttää olennaiseen!
  4. Luotettava ja menestynyt brändiHyvä brändi on erittäin tärkeä kilpailuetu kaikille yrityksille koosta riippumatta. Uskottavuus ja asiakkaiden tietoisuus palvelustasi lisääntyy, kun teet yhteistyötä sopivien partnereiden kanssa. Kun voit lisätä valikoimaasi lisätuotteita ja -palveluita kumppanuuksien kautta, asiakkaat näkevät yrityksesi alan asiantuntijana ja luotettavana brändinä. Ekosysteemin toimijoiden tuottaman tiedon ja kokemuksen hyödyntäminen voi olla erottautumistekijä kilpailijoiden joukossa. 
  5. Tytäryhtiömme Platform of Trustin partnerina olet osa mahtavaa verkostoa ja saat liiketoimintaasi lisäpotkua! Yksi Platform of Trustin nykyisistä partnereista kuvasi yrityksen roolia ekosysteemissä vertaamalla Platform of Trustia kaikkien arvostamaan ystävään: se on kuin ystävä, joka tuntee laajan ystäväpiirin ja jonka mielipiteen muut haluavat kuulla. Jätä siis ”match making” Platform of Trustin harteille ja liity partneriohjelmaan! 
PS: Miksi halusin mainita alussa, että Applen Stevet tapasivat yhteisen ystävän kautta? Tietenkin siksi, että oikean partnerin löytäminen voi tuntua hankalalta, jos ei tiedä mistä etsiä! Liity Platform of Trustin partneriksi!

 

*Lähde: MIT Sloan Management: Thriving in an Increasingly Digital Ecosystem (2015) 


Lue lisää aiheesta